onsdag den 2. oktober 2013

Tunmousse med skyr

Hej bloggen!

Jeg er (endnu) en af dem, som er blevet helt vild med skyr - synes det er fantastisk, og kan bruges til så mange ting, og er et rigtig godt og sundere alternativ til rigtig mange ting.
Er også helt vild med Cheasys drikkeskyr, som jo lidt erstatter drikkeyoughurten + deres alm. skyr med hindbær eller appelsin! Så lækkert - sundt og fuld af protien.

De fleste ved vist efterhånden hvad skyr er, men til jer der ikke ved hvad det er, er det kort fortalt et mælkeprodukt der er en smule syrligt, med et meget højt protein indhold (ca. 11%) og meget lavt fedt indhold (0,2%) - jeg har et par gange erstattet cream frais med skyr, fordi det er sundere. Har endda også byttet cream fraisen ud med skyr et par gange, hvor jeg har skulle lave dip til grøntsager - det bliver en smule tykkere, men jeg synes ikke det gør noget.

Nu til tunmoussen som det hele egentligt skulle handle om ;)

Jeg ville prøve at lave en sund tunmousse - dvs. uden hverken smør eller cream frais, men med skyr og husblas.

Jeg har brugt:
3 dåser tun (185g. pr. ds.)
4 blade husblas
500 g skyr
2 tsk. citronsaft
2-3 tsk. groft salt
Ca. ½ tsk. kværnet peber
Ca. 1/4 dl. skummetmælk

Hæld vandet fra tunen, kom det i en skål og findel det med en gaffel.
Læg husblas i koldt vand i ca. 5-10 min - imens blander du skyr, citronsaft, salt og peber og mælk i tunen.
Derefter trækkes husblassen op og smeltes i en skål i vandbad. Den afkøles med en spiseskefuld af tunblandingen, og blandes derefter i resten og rører godt og grundigt sammen.
Du kan nu smage tunmoussen til og derefter hælde den i din ønskede form/skål.
Tunmoussen skal stå på køl i mindst 5-6 timer - også gerne natten over (tildækket)

Du kan pynte med salat, tomat, agurk, rejer, æg eller hvad du nu lige har lyst til.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom med din mening, jeg tager glad imod :-)