onsdag den 26. februar 2014

5:2 kuren

Hej bloggen - som jeg skrev i et tidligere indlæg, er jeg jo på 5:2 kuren ligenu.

Jeg er igang med min 2. uge - sidste uge fastede jeg onsdag og fredag, mens jeg har valgt at faste mandag og onsdag i denne uge.
Når man faster i 5:2 kuren, faster man egentligt ikke helt - man må som kvinde nemlig indtage 500 kcal, mens mænd må indtage 600 kcal. 
Det gode ved 5:2 kuren, er at når du to af ugens 7 dage holder dig til 500 kcal på et døgn, så må du spise normalt i ugens andre fem dage - dog stadig med fornuft.

Da fasten er kortvarig, er det bevist at faste ikke bare virker på vægttab, men endda er meget sundt og gavnligt for helbredet. Diætisterne begynder efterhånden at acceptere 5:2 kuren, da det er videnskabeligt bevist at man kan leve længere og have meget færre sygedage, hvis man lever med fastedagene.

I 5:2 kuren skal man drikke rigeligt væske - selvfølgelig er vand et must, men kaffe, the, light sodavand osv. er også tilladt - så længe det ikke er fyldt med energi.


" 5:2-fasten - i praksis. 

  • 5:2 betyder altså, at du kan spise, hvad du vil frem dage om ugen. På de to faste-dage indtager du 500 kalorier om dagen. 
  • Det er ligemeget, hvilke dage du faster og hvilke dage du spiser normalt. Dog skal fastedagene ikke ligge i forlængelse af hinanden. 
  • En typisk fastedag vil bestå af et morgenmåltid á 250 kalorier. Fx et par blødkogte æg, noget frugt eller grønt og masser af vand, te eller kaffe, Aftensmaden kunne være fisk med kogte grønsager. Flere opskrifter på 250 kalorier kan findes på Cooking Light
  •  På spise-dagene kan du spise, som du vil. Mange oplever, at de slet ikke får lyst til at grovæde, men derimod har det fint med spise ganske almindelige portioner. 
  • Fastekurene er en kontrast til de almindelige diæter med mange små hyppige måltider, og derfor kan dine omgivelser reagere temmelig negativt på denne tilgang. Men der er masser af evidens bag fastekurene, som så længe det er tale om kortvarig faste.  
  • Sund fornuft gælder altid - også her. Hvis du på nogen måde får det dårligt på fastedagene, så stop og få et læge-tjek, før du fortsætter. "

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom med din mening, jeg tager glad imod :-)