tirsdag den 5. februar 2013

eBay-guide: sådan kommer du igang

Hej bloggen!
Da der er flere der har skrevet til mig og spurgt hvordan man bruger eBay, har jeg bestemt mig for at jeg vil lave en billedeguide til jer - og den kommer her.
Jeg håber at I kan bruge den - I må meget gerne komme med feedback!
Husk at I også kan følge mig på facebook LIGE HER.

Er der mere I er i tvivl om når I har læst det, feel free to ask :-)



1. Først skal du oprette din eBay-konto. Det gør du ved at gå ind på eBay - i dette tilfælde .com, da det er den jeg selv bruger mest - selvom din konto er oprettet på eBay.com, kan du logge ind med samme konto på f.eks eBay.dk eller eBay.co.uk.
Så trykker du på register, som vises med rød ring på billedet. (har du allerede en bruger, skal du selvfølgelig trykke på sign in istedet)
En eBay-konto er gratis at oprette.


2. Når du har klikket på register, kommer du hertil. Nu skal du udfylde dine fakta, samt vælge brugernavn og adgangskode.
Når du har udfyldt alle felterne, trykker du på submit og så har du en eBay-konto!
  

 
3. Nu skal du til at søge efter de varer, som du vil købe.
Du skriver nu det du vil søge - på engelsk - og trykker på search.


4. Her søger jeg eksempelvis på sunglasses.


5. Dette er hvad der dukker op ved søgningen sunglasses. Nu finder du dem du gerne vil købe, og trykker dig ind på dem.


6. Jeg valgte disse solbriller.
Nu kan du enten trykke Køb nu, Føj til kurv eller Føj til liste.
Jeg trykker på Føj til kurv.
(på eBay kan man også byde - det gør man ved at trykke place bid og derefter confirm - dog er dette en "Buy it now" annonce og ikke en "Bid" annonce)


7. Vi bliver nu automatisk sendt til kurven, når vi trykker Føj til kurv.
Da der i forvejen ligger flere ting i min kurv(da min bruger jo er gammel), og jeg ikke vil købe dem alle, klikker jeg på Pay only this seller (Betal kun denne sælger)


8. Nu skal du kontrollere om dit navn og din adresse er korrekt. Tjek også om det er den rigtige vare.
Nu klikker du på Continue.
(er du netop ligenu ved at lave en PayPal-konto, spørger eBay automatisk om den skal kobles til i trin 9 - se også trin 13)


9. Nu skal du indtaste dine PayPal oplysninger.
- har du ikke en PayPal, så se trin 13.


10. Når du er lukket ind med din PayPal, kan du se om beløbet passer med varen - og derefter skal du igen trykke på Continue.


11. Nu kommer du hertil - så kontrollerer du endnu engang og trykker på Confirm and buy - og det er NU du accepterer dit køb.


12. Du har nu accepteret og gennemført dit køb! Du vil nu modtage en bekræftelse, både fra eBay og Paypal, på den (eller de) mail(s) du har tilknyttet.



Sidder du nu og tænker: Jamen hvordan bruger man PayPal?
Så se med her..

13. Du går nu ind på PayPal (evt. inden trin 8/9 - altså betalingen på eBay)
Klik på Opret konto.
En PayPal-konto er gratis at oprette.


14. Her skal du selvfølgelig vælge PayPal for you(medmindre den selvfølgelig ér til et firma) og trykke på Get Started.


15. Du udfylder nu dine fakta og accepterer PayPals betingelser og trykker derefter på Agree and Create Account.


16. PayPal tænker..... mens den opretter din konto og logger ind.


17. Du er nu inde på din PayPal-konto. Her kan du se hvor mange penge der er på din konto - man kan nemlig bruge den på flere måder.
Du kan enten tilkoble dit dankort/hævekort (hvilket ikke er farligt), så du ikke skal have det frem og indtaste hver gang - ellers kan du sætte et bestemt beløb ind på kontoen, og sætte flere ind igen, når du har brugt dem.
Som I kan se, står der ikke nogle penge på min konto, da jeg har mit kort tilkoblet.

eBay beder jer automatisk når I kommer til betaling, om at indtaste jeres PayPal oplysninger og efter det har I tilkoblet jeres PayPal til jeres eBay-konto.



Jamen, er eBay nu også sikkert?
Ja, eBay er sikkert. Den eneste måde du kan betale for en vare på eBay, er via PayPal - dvs. at vil du ikke bruge PayPal, så kan du ikke handle på eBay.
PayPal er en onlinetjeneste som bruges i hele verden, og det er et 100 % sikkert system. 
Jeg har ca. 100 handler (ja, i know..) på eBay, og det kan tælles på én hånd hvor mange ting jeg ikke har modtaget - har jeg ikke modtaget varen, har jeg blot skrevet en besked til sælgeren over eBay, om at jeg ikke har modtaget, og så har de sendt en ny eller refunderet pengene.
Skulle det ske at der er en sælger der snyder, skriver du istedet til eBay, som så refunderer dine penge (vil de ikke det, skriver du til PayPal, men dette har jeg dog aldrig været ude for) - ofte opdager eBay dog selv hurtigt, hvis der er en uærlig sælger på spil.

Hvor lang er leveringstiden når man handler på eBay?
På eBay har de forskellige ting hver sin sælger (ligesom f.eks Trendsales) og leveringen er derfor forskellig fra sælger til sælger. Har både prøvet at modtage min vare efter en uges tid, men har også oplevet at der gik 2 mdr (det sker ikke så tit) - for det meste går der ca. en månedstid.

Kommer der told oveni min vare?
Er din vare fra EU skal du ikke betale fragt uanset beløbet - tjek derfor altid hvor din vare bliver sendt fra. Er din vare derimod købt udenfor EU, kan der komme told oveni, hvis du køber for over 80 danske kr. eksklusiv fragten.
Du kan regne ud hvor meget du kan risikere at betale i told, ved at indtaste varekategori, pris og porto ved Toldpriser via. deres toldberegner.



Jeg håber at min guide kan hjælpe nogle af jer!
Knus


2 kommentarer:

  1. Sikke en fin og udførlig guide, ville ønske jeg havde kendt den da jeg startede med at handle på ebay ;D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det er jeg rigtig glad for at du synes! :-)

      Slet

Kom med din mening, jeg tager glad imod :-)